The Followers

Wednesday, April 6, 2011

Bubur Kacang Spirals

Salam pagi :)
Wahh!cam lewat je aku nak bikin entri kan .. tapi tak kesah la,rasanya ada yg sudi baca..*i like..

Dah sarapan ke belum?sekadar tanya je..kalo korang jawab dah ke,belum ke ... soalan tetap sama.aku x leh nak wat apa..seperti biasa,aku 'belanja' korang untuk tengok sajor.

JENG 3x ...

Bubur Kacang Spirals

Haha..walaupun simple sgt,tp x semua lelaki bujang reti nak masak bubur kacang kan...cuma nak berkongsi ler nih.

Masak awal pagi td,bawak sikit ke opis...

Nasib baik dh rendam kacang tuh semalaman...tak perlu la nak masak lama sgt.cepat je empuk kacang tu.yang penting,gigih jugak gi ambik daun pandan walaupun hujan renyai2 (lite-lite je hujan tuh)

Kalau ada yg tak tahu apa itu spirals,...emm...*lupa nk amik pic pulak
Spirals nih yg warna kuning gulung2 macam mata gerudi tu la..dijual dlm bentuk pek kering mcm macaroni..

Ok,yg tak pernah buat bubur kacang..boleh la cuba

Bubur Kacang Spirals (Kacang Hijau)

Bahan :
  • 250 g kacang hijau
  • 150 g gula
  • 2 helai daun pandan*disimpul
  • 1.5 liter air
  • 1/2 sk garam
  • 100 g sagu putih
  • 250 ml santan *ryo guna santan dlm kotak
  • 100 g spirals *ryo guna brand San Remo
Caranya :
  1. Rendam kacang hijau semalaman.Toskan & direbus
  2. Masukkan gula dan daun pandan,kacau
  3. Masukkan santan,garam,sagu putih
  4. Jenguk jap,kalo sagu putih dah nampak jernih,masukkan spirals.*kalau nk pakai macaroni leh jugak
  5. Biar spirals masak jap (dlm 5 minit),padamkan api.
  6. Dah siap dahh...
Kalau suka makan bubur kacang dengan susu,jangan letak gula banyak..

Kalau kebetulan ada buah durian, boleh la terjunkan seulas dua ke dalam bubur...Mmm..sedap tuh.

Selamat mencuba :)

4 comments:

mcm ni lah said...

sorong papan tarik papan
buah keranji di dalam perahu
suruh makan saye makannnnn
suruh memasak saye tak tau,.
nak sket nak sket nak sket

Sha said...

salam...............
terliur le pulak....
lama dah tak masak bubur kacang.

Ryo Azhar Rahza said...

mcm ni lah : nak makan lg banyak,selalu la dtg jenguk sini ye..hoho

Ryo Azhar Rahza said...

Sha : salam..ape lg,try buat bubur kacang jommm..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...