The Followers

Friday, April 8, 2011

Bingka Labu Kuning

"lancang kuning..lancang kuning berlayar malam..berlayar malam..."

erkk..tetiba nyanyi lagu lancang kuning lak kan bila terpandang tajuk tuh..

Yeahhh!!
Selamat pagi, slm satu malaysia..

salam Jumaat yang penuh rahmat dan berkat...dah minum pagi ke?kalau belum silakan menjamu mata mcm biasa.ekeke...

smalam aku tayang cookies,adee je yang terliur yek..siap PM nak soh kirim pun ada..hari ni pulak aku tayang menu berasaskan buah labu pulak....bukan nak wat parti halloween,wat bingka je pun.haha

Ni malam td punya projek,weekdays ni kalo nak 'baking membaking' kena wat malam sbb siang2 hari nih kena g keja.Takkan aku nak angkun oven g opis kan.maunya aku dibuang kerja...terpaksa la aku menjaja tepi jalan raya nanti..eheh.

Balik smalam,ternampak pulak buah labu duk posing tepi pintu..mintak perhatian ler tuh...terus aku tepikir nk buat menu guna labu ni la pulak..

Bingka Labu Kuning

Tingg!Dah masak*loyang 9"x9"

Sedap sebagai juadah sarapan/minum petang

Ok,skarang share resepi yang tak berapa nak rahsia ni pulak *sebab ramai mmg dh tau buat kan..

Bingka Labu Kuning
by:Ryo@ryoazhar.blogspot.com

Bahan2 :
  • 500g labu kuning *dipotong dadu
  • 2 cawan santan pekat*ryo guna santan kotak
  • 2 cawan tepung gandum
  • 2 sudu margerin/butter
  • 3 biji telur
  • 1 cawan gula
  • secubit garam *optional
Caranya :
  1. Panaskan oven15 minit (180')
  2. Rebus labu sehingga lembut (10 Minit).Tmasukkan sikit garam kalau perlu,toskan.
  3. Lenyek labu di dalam bekas bersama margerin*akan cair sbb labu masih panas
  4. Masukkan santan,gula,telur,tepung gandum..pukul menggunakan hand whisker hingga sebati
  5. Tuang adunan ke dalam loyang 8"x8"/9"x9" yg telah disapu sedikit minyak masak.
  6. Bakar selama 1 jam menggunakan api atas bawah (180'c)
  7. Dah siap....
Selamat mencuba!

:)

7 comments:

Noriz said...

amboiii... pagi2 dah uat org geram... nak la sket ;)

solo molo said...

sedap tue bro...
bak sikit...


sarapan apa pagi td ???
> http://solomolo.blogspot.com/2011/04/pagi-yang-kenyang.html

Ryo Azhar Rahza said...

Kak Noriz : sedap nih...rasa lemak je..

Ryo Azhar Rahza said...

solo molo ..aik??dh kenyang camna nak ratah bingka labu lak

HaSue said...

mana aku nak curik eh curik lak..carik labu nehhh

sueRAFE said...

ngaaa sedapnya. cepat2 suruh mama buat petang esok.

ta sabar <3

Gwendolynawji said...

solo molo ..aik??dh kenyang camna nak ratah bingka labu lak

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...