The Followers

Monday, July 11, 2011

Muffin Coklat

Salam pagi..selamat hari Isnin..

Pergh,mungkir janji lagi..hari tu aku kata nak update.nak update...tapi disebabkan x berapa nak ada masa....lambat la proses pengapdetan belog aku nih...

Hari jumaat hari tu,sempat jugak aku gi nonton Transformer...lepas balik keja tu terus la aku pecut.Member dah beli ticket dah.Siap ugut aku lak tuh.."Ko kat mana ni??kalo lambat,aku masukkk!..Kejapp.kejap..kataku sambil memandu...Movie start kul 6.30 ptg,dia call lagi.."Kalo ko takde jam 6.25,aku masuk ni..."..Dengan relaks tapi laju aku bawak keta..Alah,aku tau,member aku ni tetap tunggu punyerrr.......sempat jugak la kan.Cuma tak sempat makan beli popkon!Tak leh nak krup krap kruppp....ngee..

Sabtu pulak,aku duty pagi untuk segmen Warna-warna MiriFM...1stime aku on air pagi weyhhh..tetiba aku buat topik kenduri kendara...motippp???Nasib baik berjalan lancar...cuak jugak takut ada caller sibuk berkempen untuk BERSIH tu.haha...

Hari ahad,baru la aku ada masa sket melakukan aktiviti santai..main tiup-tiup tepung..errrr..pendek kata,tengok je apa yang aku buat ye...jom jom..

Berjalan-jalan sambil membawa buku nota (nak nyalin resepi)...ingatkan nak terus ke rumah izahdaut.Tapi sebab kaki lenguh berjalan,TERsinggah pulak ke rumah KakNor..mulanya cuma nak mintak la secubit garam je kat beliau.Tapi terambik lak rsepi asal muffin coklat ni.Kemudian aku wat tambah-tambah ler pulak.Kira terbuat penderhakaan terhadap resepi ni.huhu...ampun hakakkk..


Muffin Coklat 'Heavy'

Rasa coklat yang hebat!

Kenapa aku leh kata muffin coklat ni 'heavy'???Sebab,bila tambah sket bahan-bahan tu...muffin rasa sangat 'berat',pekat,sedappp,dan terasa kecoklatan nya!!Mmmmmphh!


MUFFIN COKLAT heavy.
by : Kak Nor & Yani

shared by : Ryo@ryoazhar.blogspot.com
  • 200g coklat masakan
  • 50 g serbuk koko*aku tambah
  • 100ml whipping cream*aku tambah jugak
  • 70g mentega
  • 2 biji telur
  • 50g gula halus
  • 60g tepung gandum
  • 1 sudu kecil baking powder
  1. Cairkan coklat. Gunakan kaedah "double boiler" .
  2. Masukkan juga serbuk koko.
  3. Kemudian masukkan mentega. Kacau sehingga mentega cair & whiping cream
  4. Selepas tu bolehlah panaskan oven sehingga suhu 170C.
  5. Dalam mangkuk lain, masukkan telur dan gula. Kacau sampai sebati.
  6. Masukkan telur ke dalam mangkuk coklat. Kacau biar campuran sebati.
  7. Ayakkan tepung dan baking powder ke dalam mangkuk coklat. Gaul sehingga sebati.
  8. Isikan adunan ke dalam bekas muffin sehingga 1/2 penuh atau 60% penuh. Bakar selama 20 minit.
  9. Dah siap!
Terima kasih kepada tuan resepi...

Selamat mencuba!

4 comments:

EmbunRosaliza said...

sedapnya muffin yg kaya nga rasa kecoklatan tu ryo

RYOVZHVR said...

@Kak Rosaliza
Memang sgt sedap kak...lelebih lagi ryo ni mgm suka mamam ceklat.haha

K.Nor said...

heheheeh.. amik tak secubitgaram tu? ok gak letak secubitgaram dlm adunan mapin.. lg lemak2 gitu.. hehe.. elok jer crack mapin tu ryo .. mapin coklat ni mmg terasa coklatnya kan.. rangup2 jer atas tu.. dlm lembut.. :)

RYOVZHVR said...

@K.Nor
hahaha...kak nor,ambik secubit garam untuk kukus ikan tu ha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...