The Followers

Friday, May 20, 2011

Cekodok Pisang..lagi

Salam pagiii...

Salam Jumaat...hari ni malas nak cakap banyak..sebab nak simpan air liur nih nak berkhutbah sket kat masjid nanti.aekeke...kalo nak citer memang banyak menda sebenarnya..tapi aku kadang lebih suka bercakap dari menulis nih..maaf ye,pagi ni lemau sket nak menggerakkan jejari nih atas kibod.

Tadi ternampak laa update dari Pn.Sihzmah yang order cupcakes aku hari tu..gegambar anaknya menikmati cecuppies..TQ ye puan..

Ehemm,hari ni aku share cekodok lagi...sebab memang nak kena habiskan stok pisang...itu la yang beriya buat.


Cekodok Pisang

Proses menggoreng 'berirama'..

aku mmg suka isinya yang gini...

Amboihh..mesti korang jemu je tengok pepisang berselerak kat rumah aku nih kan...ye la,nak wat camana..orang bujang nih kalo boleh nak yang ekspress je..buat cekodok ni memang cepat.
nak dijadikan cerita,kaki sebelah dah masuk dalam kereta pun boleh sempat lagi 2-3 bijik.ekekeke...

Nak tengok resepi cekodok sebelum nih boleh KLIK

Selamat mencuba!

:)

8 comments:

Kak Rosaliza said...

akk suka cekodok pisang ni, tapi akk panggil jeput pise je hehe...kalo akk buat mesti x bulat cam yg ryo tu huuhu

sesegar said...

woww,teroorr nye abg ryo masak
saya masak selalu ikut suka aje..ahooo

Ryo Azhar Rahza said...

@Kak Rosaliza
hahaaa..kalo local name panggil 'jompot' jee..*tul tak sis hasue??
kalo nak dikomersial kan menda ni ala2 roti canai segera,leh la kita letak 'Bebola Pisang'..kalo nak eksport ke amerika,kita upgrade namanya jadik 'Banana Ball'.hahaaaa

Ryo Azhar Rahza said...

@sesegar
aekekeke..ikut suka yg macamana tu ye?hehee..meh makan cekodok nih meh

sihzmah said...

ryo....tu anak2 makan depan rumah ko lagi tu....
kalu local kata cekodok pisang ni cucu belutak...chewah... mcm man bleh jadi bulat gitu eh ryo...kite selalu buat tang kempis je...

Ryo Azhar Rahza said...

@sihzmah
woww!belutak ke??baru pernah dengar...biasanya 'belutak' ni istilah bebudak main air yang cetek..hehe..

kalo kempis tu maknanya kurang tepung,tapi terlebih pisang..kalau bicarbonat soda terlebih pulak,cekodok jadi pahit...ryo buat x ikut sukatan sangat,main agak2 je sambil adun guna pelenyek tuh.hehe...:)
yang best nya bila cekodok ni bulat,dia akan 'guling' kan badannya sendiri..yang masak akan menghadap ke atas dan yang belum masak ke bawah..cuba test try

sihzmah huzaimah said...

@Ryo Azhar Rahza
hehehe...betul le..kiteorang kata cucur belutak....maknanya pisang tu di lenyeh n campur ngan tepung..tu yg jadi belutak tu..mcm belutak kat air cetek....air bercampur ngan tanah lumpur:)

oic..nanti cuba bnykkan tepung... nak nengok die guling2kan diri plak..

Ryo Azhar Rahza said...

@sihzmah huzaimah
selamat mencuba..dtg la makan tahun kami ye..minggu nih

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...