The Followers

Sunday, May 8, 2011

Blueberry Muffin

Salam tghari..

Apa khabar semua??thanks sebab sudi singgah lagi ke belog aku ni ha..

Apa perancangan korang buat hari ni??Jap lagi nak pi basuh keta ni..sedih pulak bila tengok keta hitam jadi kelabu.konpius pun ada gak.haha

Bagi geng PPEOC yang buat sunday ride morning ke Genting Highland pagi ni tadi,harap semuanya berjalan lancar lah..yang aku pulak memang x boleh nak join la kan...rindu giler ngan geng2 kelab kat KL nun..hahaa

Tapi takpe lah,aku kat sini tetap ada sunday ride morning jugak.Meh layan dulu aktiviti aku di awal pagi..

Taraaaa!!!
Bangun pagi je terus wat muffin nih..ini la sunday ride aku..hahaa


Blueberry Muffin

guna blueberry filing je..

..saja nak hias topping nih

TING!!!Dah masak dah..

Tadi duk selongkar fridge nak check stok...lahaii,masih ada lagi filing blueberry sebab tu la wat muffin ni td..tapi,tetap tak habis jugak...kena buat cistat lagi ler nampaknya...

Adunan yang aku buat ni leh dapat 12 biji muffin je...kena lah membako 2 kali sebab tray aku tu ada 6 lobang je..hari tu excited dapat yang 12 lobang,tapi aku pulak yang tak sedar2 masa membeli tu...Tak muat haaa dalam oven aku....tu pasal la terpaksa trade kat sis aku.oven dia lagi besar..nampaknya kena beli oven lagi besar ni.kalo leh bakar 12 biji kek terus.(bayangkan berapa besar oven aku nanti).hahaaa...

Aku nak carik tray yang 9 lobang,cari2 tak jumpa pulak..kang tak pasal2 aku ikut kata abg ipar aku (cik abg sis HaSue la..)..tray 12 lobang tu,potong je jadik 9 lobang.Hahaha..

Resepi muffin ni pulak..

Bahan2 :
  • 250 butter
  • 2 cawan tepung gandum
  • 1 cawan gula perang
  • 4 biji telur
  • 1 tsp baking powder
  • 1/2 tsp esen vanila
  • Blueberry filing secukupnya
  • Cawan kertas

Caranya :
  1. Panaskan oven 180'c selama 15 minit
  2. Pukul butter bersama gula perang hingga kembang
  3. Masukkan pula telur,pukul lagi
  4. Paipkan sedikit adunan ke dalam cawan kertas
  5. Paipkan filing blueberry,kemudian paipkan lagi adunan di atas filing tuh
  6. Hiaskan sedikit blueberry filing di atasnya
  7. Bakar selamat 25 minit..*bergantung pada oven ye
  8. Dah siap...
Selamat mencuba!

:)

5 comments:

EmbunRosaliza said...

alamak ryo ni, dlm batuk2 tu dh siap pun muffin...minta 5 nk buat minum ngan teh o

RYOVZHVR said...

@Kak Rosaliza
Hahaa..sbb x tertahan nak membako ler nih akk...lepas siap je mafin terus g meronda2 ngan memember..haha

HaSue said...

wehh cun ooh mapin ko tuh...aku rasa pasnih ko beli cup tray yg namblas lobang lak..ngan aku2 skali xleh guna..haha

RYOVZHVR said...

@HaSuehahahahahaha..kalo aku beli yang 16 lobang,mana aku nak bako..12 lobang pun x lepas weyhhh..haha

imahsaleh25 said...

mcm mn klu xde oven tp ade microwave...setting microwave xsame ngn oven kn???please help me...tq

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...