The Followers

Sunday, July 24, 2011

Gulai Rebung Masak Lemak

Salam tengahari,

Hah,biar la entri ni mendahului yang lain ye..
Tadi gi pasar,nampak la orang jual rebung ni ha.RM1 je sebungkus...aku beli 2 bungkus la kan.Mesti korang camana rebung tuh berbungkus kan..sampai korang pikir bungkusan tu cam bungkusan pos laju.tak gitu?

Hahaaa..sebenarnya rebung yang aku beli tu dah siap kupas dan hiris dah.pastu dipacking la sebungkus-sebungkus.Pernah ke aku kupas sendiri rebung nih?rasanya belum pernah lagi la...hikhik.Mulanya cadang nak masak nasi beriyani hari ni.Tapi bila dah sampai rumah,tengok adik aku dah sedia masak nasik putih.Terbatal lagi hasrat minggu ni.Kalau masak jugak kang tak terhabis nasik2 tu ha..tak elok membazirrr kan?betul tak Kak Nor??

Dah dah..x yah nak diet sangat..bulan pose dah dekat dah.melantak la menda yang sedap2 dulu..ekekeke......jom makan 'lelemak' ni ha..

Gulai Rebung Masak Lemak

Sedap ni...

Ok,meh tengok bahan.Tak tau la sama ke tak cara aku masak rebung ni dengan cara kekorang semua masak kan.,hehe..mana lah tau ada pengantin baru nak tunjuk bakat kat pasangan atau mertua kan,leh la try masak.Simple je ni.hehe...

Gulai Rebung Masak Lemak

by:ryo@ryoazhar.blogspot.com

Bahan2:
  • 2 bungkus rebung (500 gram)*direbus dan ditoskan dahulu
  • 2 tangkai cili*
  • 2 ulas bawang putih*
  • 2 ulas bawang merah*
  • 200 ml santan kotak (Kara)
  • 100 ml air
  • Garam dan serbuk perasa secukupnya
Caranya :
  1. Tumbuk dahulu bahan bertanda, tumis hingga naik bau
  2. Masukkan rebung yang telah direbus dan ditoskan terlebih dahulu
  3. Gaul sebati,biarkan 2 minit
  4. Masukkan santan dan air,garam dan serbuk perasa
  5. Gaul dan biarkan mendidih
  6. Padamkan api dan siap untuk dihidangkan.

Selamat mencuba :)




4 comments:

HaSue said...

wehh..giler byk ko letak sampai 200ml santan..abis laa diet aku kalo mkn sesudu nih..bak aku semangkuk udah lerr

anymz said...

eh sue kalo org negori 200 ml tu kira sesuai sgt dah tu..masak rebung elok pekat santannya tu..

Ryo Azhar Rahza said...

keh keh..kira habiskan satu kotak kecik tu ler.....malas nak nyimpan2 dalam fridge..memang elok pekatnya..sesuai ngan rebung tu..

SETULUS HATIKU said...

tak pedas ni...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...