The Followers

Tuesday, May 10, 2011

Terung Asam Masak Tumis

Salam tenghari,selamat petang..

Dah lunch ke??mmm....kalau makan tu,ingat2lah kat aku sekali yer.panas-panas macam ni sedap pulak kalo pekena ABC sejuk2..ngee..*terliur dah.

Meh sini meh sini nak share menu sket...tak taulah korang pernah tak masak menda nih..Terung Asam namanya..biasanya menda ni rebus ngan ikan,tapi kali ni buat sayur tumis..memang sedap dari zaman berzaman.heee..Alaa,terung kuning yang bulat-bulat tu la...ada yg x pernah tengok ke buah terung tu??errr..

Terung Asam Tumis

Buah terung ni nampak biasa,tapi harga pasarannya tinggi...kadang2 buah ni 2 bijik je pun dah harga RM5.kiki...

Jom masak

Bahan2:
  • 2 biji buah terung asam
  • 1 tangkai cili*
  • 2 ulas bawang putih*
  • 1 ulas bawang merah*
  • 1 genggam ikan bilis*
  • 1 inci belacan*
  • Garam & serbuk perasa secukupnya
Caranya :
  1. Kupas buah terung tu,kemudian belah dan hiris
  2. Masukkan dalam bekas,isikan air paip dan gumas untuk membuang bijinya.
  3. Tumbuk bahan bertanda,kemudian tumis hingga naik bau
  4. Masukkan terus tadi,kacau sebati
  5. Perasakan dengan garam dan serbuk perasa
  6. Kalau perlu,tambah sikit air.
  7. Biarkan sekejap....bila nampak terung dah lembut,dah masak ler tuh.
Mudahhkan?Senang je,dah siap satu menu untuk makan bersama nasi...haha

Selamat mencuba!

:)

9 comments:

mcm ni lah said...

perghhhhhhhhhh terbaik,. aku mmg ske makan terung,. entry ni telah berjaya buat aku terliur meleleh2,.
aku tak pandai masak,..
tapi aku kuat makan,. ermmmm

HaSue said...

woihhh..aku belek2 kamus x jumpa pun perkataan gumas tuh..hahaha...hampess..
lenkali ko pakai perkataan urut2 terung sehingga keluar biji asam di buku lalinya..kakakaka

sihzmah huzaimah said...

@HaSue ko salah nengok kamus...patutnya ko tengok kamus hak cipta terpelihara penghulu hj salem.hehehe

Eja GaNu said...

salam bro ryo...sy de tag tuk segmen meh ler join...jgn mare yew *_*

http://ejahashim88.blogspot.com/2011/05/segmen-review-bersama-izzaty-hedry.html

Ryo Azhar Rahza said...

@mcm ni lah
hahaaa..kalo terliur,p cuba masak..emncuba2 tak salah..nanti pandai ler tu.ekekeke..sedap wooo

Ryo Azhar Rahza said...

@HaSue
aiseyy...takde ke??atau ayat aku silap??hahaaa...diramas2 kot ye..

Ryo Azhar Rahza said...

@sihzmah huzaimah
hahaaa..kamus hj salem simpanan peribadi beliau,tidak dibenarkan mencetak semula.....jd kita x tau isi kandungannya.ehehe

Ryo Azhar Rahza said...

@Eja GaNu
woraitttt..thank u yerr eja

Andreazmhd said...

@ HaSue ko salah nengok kamus...patutnya ko tengok kamus hak cipta terpelihara penghulu hj salem.hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...