The Followers

Wednesday, May 18, 2011

Serimuka Mangga

Taraaaa!!!..

Ada entri lagi...kali ni kuih muih ala2 tradisional ler pulak...g jenjalan kat supermaket ari tuh ternampak ler pulak buah mangga...sebijik je dah RM 5.65...hahaaa..

Sampai rumah aku pun terus buat projek 'menyeri muka' kan mangga nih..biasanya memang ada hidangan pulut ngan mangga kan...tapi kali ni combine terus jadi seri muka.wakaka...

Serimuka Mangga

3 ketul je nih..

Buah mangga ni pun kena pilih yang manis,baru lah sedap..kalau yang masam tu lain lak rasanya nanti..jangan sesekali ambik mangga kunci pulak ye...

Bahan2:

*Lapisan bawah
  • 1 cawan beras pulut
  • 1 cawan santan pekat
  • secubit garam
Caranya :
  1. Rendam beras pulut selama 30 minit,toskan
  2. Masukkan beras dalam bekas yang digliskan dengan sedikit minyak
  3. Tuangkan santan pekat,kemudian taburkan garam
  4. Kukus hingga beras pulut tu nampak lembut.(lebih kurang 15 minit)
sambil tu..buat lapis atas pulak...

Serimuka Mangga
by:Ryo@ryoazhar.blogspot.com

Bhn2 :
  • 1 biji buah mangga yg masak (saiz sederhana)
  • 1 cawan tepung beras
  • 1 cawan air
  • 1 sb gula
  • sedikit pewarna kuning
Caranya :
  1. Kupas buah mangga,hiris dan masukkan dalam blender bersama semua bahan
  2. Kisar sampai sebati
  3. Kemudian,tuang ke atas beras pulut..
  4. Kukus lagi selama 15 minit/hingga masak.

Selamat mencuba!

:)

16 comments:

Kak Rosaliza said...

kreatif betul lah dak ryo ni...resepi pun simple je..mai akk rasa sepotong, mesti best mcm pulut mangga...caya lah ryo

Noriz said...

amboiii...siap ada hias mangga betingkat, cute je atas tu...uat org geram jek :)

Ryo Azhar Rahza said...

@Kak Rosaliza
hahaa...jemputlah rasa...sedap je rasanya manis2 mangga..sbb tu kena pilih mangga yg masak..

Ryo Azhar Rahza said...

@Noriz
akk,nk makan kuih ni kena makan dulu mangga cumil2 tu...baru feel.ehehe

ekin alias said...

unbelieveable hahah
u pandai masak?

Ryo Azhar Rahza said...

@ekin alias
lorhh..napa x caya lak ni ekin??hehee

K.Nor said...

ai.. rajin sungguh anak teruna ni.. serimuka durian pernah buat tak ryo?

Ryo Azhar Rahza said...

@K.Nor
kak nor..usah ko sebutkan2 soal durian...cekodoknya pun aku lom merasa.....kat sini payah benor nak mencari dedurian nih.....hehee..hanatar sini sebakul durian,pasti menjadi..

Iza Akma said...

wahh..ryo..rajinnya menyeri muka kan si mangga..kreatif betul anak muda sorang ni..kebetulan akak ada mangga harum manis kat dapur tuu..boleh lah cuba resepi ryo..nak rasa pulak serimuka yg ada mangga..

izahdaut said...

hamboi.. tak terjangkau dek akal gimana rasa mangga diserimukakan..
ayat satu lagi: bertuah sapa jadi bini hang.. hakhak...

Ryo Azhar Rahza said...

@Iza Akma
hahaa..kekreatifan yang spontan..boleh la cuba resepi ni..nanti jgn lupa show up ye.hahaa

Ryo Azhar Rahza said...

@izahdaut
kak izahh...lepas ni ryo nak menyerimuka kan buah kundur pulak.ok takk

anymz said...

lepas ni seri muka kan buah betik pulak ryo.pastu suh si hasue try test rasa...wakaka

Ryo Azhar Rahza said...

@anymz
betikk?woww..akan difikirkan...

HaSue said...

uihh..camana mak2 daras bleh terlepas kandang nyerang serimuka mangga nih?haha..mahal tul mangga ko tuh.. lenkali ngan bijiik skali ko blender ye bro..syg nk buang..terliur lak aku nengok kuih ko nih..dah lama x menyeri muka

Nuridah said...

Salam ziarah,

wah serimuka mangga...belum pernah cuba...nampak sedap ni.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...