The Followers

Thursday, May 12, 2011

Kek Pandan Kukus

Hari ni aku cuti!

Cett..bukan cuti untuk suka-suka..bukan jugak cuti untuk soping raya..tapi cuti ni sbnrnya sbb nak g hantar keta g pusat servis.Kalo ikutkan appointment aku pukul 8 pagi.tapi disebabkan kemenularan virus M,mandai je aku posponed apointment tuh..

Service Clerk : Helo,service centre..
Aku : Helo,Catherine ada??
SC : Ada,hold on ya.
Cath : Hello..
Aku : Cath,sik jadi ku ngantar pagi tok,gik ada hal..petang kelak jak boleh kan??
Cath : Ok,no problem

Wahhhh!ada hal??padahal aku duk golek lagi tuhs.wakakaka..

Ok,lupakan je sbb takda kaitan ngan tayangan ni..

Di sebalik kesibukan menyiapkan cupcakes malam tadi,sambil2 tu aku buat ler kek pandan...alaahaii,kek simple2 je pun..Kek orang dulu-dulu agaknya sebab tak gunakan banyak bahan dan mudah disediakan.Ini kira bahan2 asas kek je...

Hijauuu je kan...cam background kat sini pulak..love it.


Kek Pandan Kukus

Bahan2 :
  • 325 g butter/margerin
  • 1 1/2 gelas gula pasir
  • 2 1/2 gelas tepung gandum
  • 7 biji telur
  • 60 ml pes pandan
Caranya :
  1. Sediakan pengukus
  2. Pukul butter bersama gula hingga kembang
  3. Masukkan telur satu persatu
  4. Masukkan tepung dan pes pandan
  5. Pukul lagi hingga adunan sebati
  6. Masukkan adunan ke dalam bekas 8"x8" yang sudah di griskan
  7. Bila pengukus dah mndidih,kukus selama 1 jam.
Haaaa..mudah kan.lama ni duk main bakorrr bakorr je,bil letrik pun melambung!Sekali sekala kita mengukus ler pulak...

Saja je kongsi resepi yang simple ni...kalo yang dah hebat tu mmg tak pandang ler resepi simple nih,tapi bagi hadek hadek yang baru kenal tepung,telur dan gula....mesti diorang excited nak mencuba...Lagi-lagi kalo si pengantin baru yang dapat hadiah perkakasan elektrik tu haa...dah tu ada pulak mixer,..memang teruja la nak cuba bakat buat hidangan untuk pasangan memasing kan..ekekeke...mngaruttt ja!

Selamat mencuba!

:)

12 comments:

Cheq Ana said...

7BIJI TELOR?? humang aihh banyak nyee..mcm nk wat caramel pulak..aku biasa pakai 3-4biji je.kembang gebu gebas geboss jugakk

HaSue said...

7 biji telo tuh gred c kn..kalo A, 5 pun ok tuh tul x?hehe..aku suka je mkn kek simple2 gini..buh perisa pisang nostalgia tul cam ms nak raya ms kecik2 dulu..huk

K.Nor said...

bagus betul anak teruna sorang ni.. pandai masak, pandai baking.. pandai wat dessert.. wahhh untung sapa yg jd bini ya.. ehhh... bila nak kawin ryo? takkan nak main dgn anak buah jer :)

RYOVZHVR said...

@HaSue
ye lah..lupa nak mention gred tuh.hahaha...kalo gred A 5 bijik cukup la..aku pakai gred B nih

RYOVZHVR said...

@Cheq Ana
werhh..pakai telur ayam 5 bijik j,lagi 2 bijik tu telur aku.wakakakkakakak
alamakkk,lucah pulak resepi nih

RYOVZHVR said...

@K.Nor
haha..kak nor,soalan berbisa tuh..menusuk ke jiwa.camne nak jawab tu.lalalala..
ni tgh carik calon ler nih duk berbelog...tengok anak dara mana yg tampil tunjuk bakat masak..tapi kebanyakan nyer mak mak dara,camner nih nak nyayat??hahaha...main ngan ank buah je dulu kak,nanti bila anak buah dah besar,leh jadi baby sitter anak ryo pulak.heheh..

LiNa_Pg said...

assalam ryo sekali pandang cam kek lumut plak..rajinnya ngukus kek

RYOVZHVR said...

@lina_pg
eheee..ye lah akak,hijau2 je kan...hehe

iem said...

nak try resepi ni hari ni..hihi

Anonymous said...

boleh tak bagi sukatan dalam cawan sebab nak buat kek yang kecil sedikit

Anonymous said...

agak2 ni tuk brape kilo ye????

Unknown said...

Pes pandan jenama ape yer?leh kongsi x

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...