The Followers

Monday, May 23, 2011

Kek Asam Manis

Salam petang..salam hari isnin.

Apa khabar ye?dah lama x menyapu dan lap tingkap rumah nih kan...ada yang duk ketuk2 pintu,tak bersahut oleh tuannya...

Last entri siap kata aku mamai kan...mesti korang ingat sampai skang ni pun aku still nyenyak tido..Jangan Overrrrr boleh tak?sapa nak tido sampai 2 hari hah!aekekeke...

Tadi sempat walk in ke dapur sis HaSue...yang tinggal cuma tulang temulang je....dah tu,tulang tu plak siap ada nametag...sampai ati tak tinggal tuk aku sket kan ikan-ikanan tuh..sib baek bukan ikan tembakul...huhu..sedey nih sedey..

Aritu aku janji nak tunjuk gambar gua niah tu sket kan,tp x leh pulak..sbb gegamba tuh ada kat rumah..tak terbawak lak ke opis ari ni...tapi kan,ada menda lain aku nak tunjuk..kikiki..
ni ha...kek hawflakes...Kita panggil asam manis je pun biasanya...lagi2 kukus je kan........sejak Cheq Anna dah ada oven nih..semangat baking aku lak yang pudarrr..ahahahahhaa...


Kek Asam Manis (Hawflakes)


Sesuai untuk minum2 teh ...

Resepi nya??mudah je.guna resepi mcm kek ari tu jugak...cuma kali ni..aku x letak warna..tapi kalo nak kaler2,apa salahnya...ikut suka la.hihi....

Tambahan yang aku buat ialah letak sedikit perisa pisang + asam manis.sah2 korang pun pernah jugek wat gini kan....

Kek Asam Manis
by:Ryo@ryoazhar.blogspot.com

Bahan2 :
  • 325 g butter/margerin
  • 1 1/2 gelas gula
  • 2 1/2 gelas tepung gandum
  • 5 biji telur *kali ni pakai gred A.hihi
  • 1 tsp perisa pisang
  • 2 cawan asam manis (hawflakes) - di ramas dan hancurkan sikit
Caranya :
  1. Sediakan pengukus
  2. Pukul butter bersama gula hingga kembang
  3. Masukkan telur satu persatu
  4. Masukkan tepung dan perisa pisang dan hawflakes
  5. Pukul lagi hingga adunan sebati
  6. Masukkan adunan ke dalam bekas 8"x8" yang sudah di griskan
  7. Bila pengukus dah mndidih,kukus selama 1 jam.

Selamat mencuba!

:)

5 comments:

HaSue said...

ko tau aku dah lama x buat kek asam manis..baik yg simple mahupun yg rumit..

weh,ko lambat sampai dari gua,tu laa ikan tu tinggal tulang jek..kalo sempat balik kmpung nanti aku angkut ikan2 balik..nko masak yer bro..huahua..

ShashaCatering said...

Kek kukus, nampak sedap jer. Nak cuba sikit ;)

Ryo Azhar Rahza said...

@HaSue
sungguh x boleh diterima alasan itu...aku saja lambat2 balik dr gua sbb aku tau ikan tu tak masak lagi )pulakk dahh)

Ryo Azhar Rahza said...

@ShashaCatering
selamat mencuba ye

norlieharumaini said...

akak dah lama x buat kek ni..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...