The Followers

Tuesday, August 23, 2011

Nasi Beriani Ayam Goreng

Salamm..dah raya ke belom??

Fuyooo...masing2 sebuk entri pasal raya kan....tayang beskut sana sini....meriah la raya korang kan..ni belog hijau ni pulak pesal takde upload biskut2 ni??
Sebab aku tak buat agi.Haha.

Kerja seperti biasa..demi mencari rezeki untuk beli baju raya....(sedey lak ni)..
Seronok tengok bebudak,beriya je mak bapak diorang belikan baju raya...tapi tidak pada aku...kena beli baju sendiri.Ehh,rasa cam budak lak...hihi

Okeh la..kek lapis?biskut raya?air sirap??nanti2 kita upload.....
Sekarang ni nak tunjuk la nasi beriani ni sikit...kali ni buat sendiri taw...tapi dengan bantuan serbuk beriani paket Maggi.Haha..nak wat rempah sendiri belom reti lagi..

Nasi Beriani Ayam Goreng

Wallahh!!

sedap...sedap dan sedap....

Beli beras basmathi ni dah sebulan lepas dah...tapi nak membuat tu yang malas...aku memang suka dan febret terhadap nasi beriani ni...masa gi Korea hari tu,makan la kat restoran Pakistan,perghhh!memang sedap beriani + ayam masala dia...sampai sekarang masih rindu lagi dengan nasi tu...kalau korang nak rasa,pegi la kat Usmania Restoran,di kawasan Itaewon.Memang sedap.......ahh...sedap la!

Konon nak wat la beriani ala2 gitu,tapi sebab malas nak masak ayam masala...aku goreng ayam segera jenama Ayamas je.haha..(memang betul malas la kan)..

Nak resepi??jommm cedok..

Nasi Beriani Ayam Goreng
by:ryo@ryoazhar.blogspot.com


Bahan:
  • 2 cawan beras basmathi,dicuci
  • 1 ulas bawang putih,dihiris
  • 2 tbs minyak sapi
  • 2 cawan air
  • 200 g serbuk beriani Maggi
  • secubit garam
  • 50 g kismis/sultana
  • 1 tbs biji lada hitam
  • 1 tbs biji jintan putih
  • 5 ketul ayam goreng (drummet) Ayamas

Caranya:
  1. Cairkan minyak sapi didalam periuk,tumiskan bawang putih
  2. Masukkan serbuk beriani,kacau sebati
  3. Kemudian masukkan beras basmathi,air dan garam
  4. Biarkan hingga masak,gemburkan nasi bersama lada hitam,jintan putih dan kismis.
  5. Hidang bersama ayam goreng,acar rampai dan telur masak merah.*optional.


Selamat mencuba!!!

:)




6 comments:

Mr.Baiz said...

humangaih...sodapnye!!!tak sabar nak g berbuka puasa sok kat cyberjaya..kedai arab..leh makan nasi ni..panjang2

Ryo Azhar Rahza said...

@Mr.Baiz

Baiz...mcm nak try la nasi yg panjang2 tuu

HaSue said...

huwarghh..lapo!lapo!ko jgn x buat bila raya nanti tauuu!!

Allisonywdt said...

humangaih...sodapnye!!!tak sabar nak g berbuka puasa sok kat cyberjaya..kedai arab..leh makan nasi ni..panjang2

Daviscvne said...

humangaih...sodapnye!!!tak sabar nak g berbuka puasa sok kat cyberjaya..kedai arab..leh makan nasi ni..panjang2

Allison said...

huwarghh..lapo!lapo!ko jgn x buat bila raya nanti tauuu!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...