The Followers

Sunday, March 13, 2011

menu nasi,rendang,& kek lapis *reti masak ke??

Tadi pagi bukak folder 'Open Office Hari Raya' kat dekstop..ternampak lak kelibat gambar2 makanan yang aku masak untuk jamuan hari raya tahun lepas!Seronok gak masak-masak ni sebenarnya kan...paling best bila masakan yg kita buat laris & licin..

Ah haa!jangan sangka orang bujang sorang ni x reti nak masak tau.Meh share sikit gambar2 nih ngan korang...hee..

.:Nasi Serunding Persona :.

Nasi ni pulak aku masak guna 'rice cooker'...bahan2 simple je...beras,air,butter,kismis,sedikit garam,daun pandan & serunding....

.:Rendang Orang Bujang:.

Hahaaa...yang pulak rendang daging.....tumis2 & masak ler seperti biasa,tabur sket daun kunyit,taruk santan..ada rasa cam rendang,HAH!menjadi ler tuh.....

.:Kek lapissss.........:.

Variasi kek lapis pulak......believe it or not...semua kek lapis di atas buatan sendiri!Cantek atau tak cantek belakang kira,yang penting rasanya.hahaa....Terpaksa la korang percaya jugek.Kek Lapis Bumi mmg menu wajib setiap kali hari raya...Ooo ya...leh la jejak kan kaki anda pada blog my sis HaSUe untuk resepi Kek Lapis Bumi nih...(serta pelbagai resepi lain).

Ohohohooooy...Kek Lapis Oreo Ryo pulak aku adaptasikan dari Majalah RASA....Kek lapis Chip Coklat,hmm..yang ni aku buat adunan kosong (asas buat kek)...kemudian campak-campak je masuk seri kaya/jem buah buahan (kalau suka)...buat lapis satu persatu,diselang selikan dgn taburan coklat biji...Yang penting x hangus,menjadi lah tu!

Persona Elegance Cheese Cake....wakaka..yang ni jgn nak pertikai.Aku punya kek,aku sendiri la letak nama...dengan sedikit inovasi,aku tukar biskut cheese biasa kepada biskut marie perisa coklat.Lapis-lapiskan adunan cheese,serta biskut yg dicelup pada susu panas.Simpan dlm peti sejuk!Mula ingatkan x menjadi..tp lepas aku bawa ke majlis tu..respon amat menggembirakan.Siap ada yg bagi A+ utk kek nih.....Mmg simple,tapi sedap werhh....

Bila ada yang tanya nama kek & resepi....ALAMAKKK!belum ada nama lg..xpe,Kek Lapis Cheese Persona Elegance laaa namanya...hahahahaha

Hmmm.I like!

3 comments:

HaSue said...

Hahahaha..naik mabuk aku dengar nama kek lapis tu wehh.. semua laa persona nya..kakaka...tapi aku nak buat ah nanti..cepat post resepi!

RYOVZHVR said...

ahahaa..eh,bukn aritu ko ada tengok ke aku celup2 biskut tu wat cheesecake?he3

HaSue said...

Takde2...aku tolong makan jek arituh..ngeeee..sedappp2!hihih

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...