The Followers

Wednesday, June 19, 2013

Cemburu makan diri, jangan nak jeles sangat!

Salam semua,

Moga sihat semuanya ya.Hari ni takde wordless wednesday pulak.Haha

Sumber : Google Images sajorrk
Setuju ke, cemburu tu tandanya sayang?Mungkin ada betulnya, tapi kalau sifat cemburu yang melampau boleh memudaratkan diri sendiri dan orang lain.

Semalam, dalam perjalanan ke pusat bandar aku layan Radio Malaysia Klasik NasionalFM.Sebuah radio RTM yang memainkan muzik-muzik retro dan klasik khususnya.Kebetulan, segmen "Aku Dia dan Lagu (ADILA) sedang keudara.Kalau yang betul-betul menghayati kisah-kisah yang dikongsikan pendengar, pipi boleh basah ok!

Ada kiriman dari Pak Engku dibaca oleh juruhebah bertugas.Rupanya, beliau adalah ayah kepada bekas penyanyi kumpulan Spoon, Arwah Along.Kisah yang dikongsikan adalah berkaitan kehilangan dan kematian penyanyi itu yang berlaku 14 tahun yang lalu dan lagu-lagu yang dimainkan juga dari kumpulan itu sendiri.Arwah telah dibunuh gara-gara cemburu.Aku pun sebak mendengarnya.

Kalau ada yang tak tahu kisah tu, sila KLIK SINI atau baca dari BLOG INI.Tak perlu aku nak ulas lanjut.Apapun, moga keluarga mangsa sentiasa tabah dan kita doakan kesejahteraan arwah di sana.AlFatihah.

Kerana cemburu, manusia boleh hilang pertimbangan kan.Baru-baru ni, ada juga rakan yang berkongsi kisah sendiri.Ada yang sanggup menutup periuk nasik keluarganya dengan khidmat khurafat dan syirik.Ada juga yg terima ugutan simbah asid dan sebagainya.Yakinlah Allah bersama kita, undang-undang pun ada.

Masa study dulu, ada juga yang cemburu bila aku senang untuk berkawan dengan pelajar-pelajar wanita.Ada yang tak kisah bila aweknya lepak ngan rakan-rakan dan pelajar lelaki lain, tapi bila adanya aku dia panas hati.Eh, lu apehal?Syukur, tiada apa yang buruk berlaku.Niat kita nak berkawan sahaja.Jangan nak jeles sangat!

Pernah juga tahun 2006, aku baru masuk IPTA.Terima 'sms' berunsur seks dari pelajar pompuan yang tak dikenali.Kita pun takut nak melayan.Mungkin cemburu sbb tak dilayan,sudahnya dia pakai cara lain..Tetiba tak sedap badan, dekat 2 minggu terbaring, makan tak lalu, badan pun susut,hampir sebulan skip kuliah.Mujur PA (Penasihat Akademik) beri cuti disamping cuti dari doktor.Alhamdulillah, dengan rawatan tradisional serta pertolongan dan izin Allah aku kembali sihat,mampu habiskan study.Tetiba ingat balik, seraammmmm.

Kena ingat, tak semua orang suka kita.Kena ingat juga, di mana-mana kita berada..ada sahaja 'duri dalam daging', 'gunting dalam lipatan'.Kalau tak puas hati ngan orang, bawak mengucaplah.Ingat dosa pahala, Ingat syurga neraka.Nauzubillah.

Salam hormat!



2 comments:

D_08 said...

awok pun layan jugak ADILA ni...semalam baghu awok tau... bapak arwah nye pun ade jugak nyanyi lagu...sedap jugak suaghe die..... kene pulak yang tukang sampeikan semalam suaghe sedih...... memg sampei ke jiwe ..... moge arwah tenang di SANA.....

Adi Daya said...

Ini peringatan bagi manusia agar jangan suka membuat orang cemburu. Btw, salam kenal dari saya Adi orang Indonesia.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...