The Followers

Friday, May 17, 2013

Kejadian sedih depan mata

Salam Jumaat, hmm.. dah petang dah pun....

Tadi pagi, masa pegi sarapan pagi....err, biasanya aku terus brunch!
Sampai kat satu kedai makan tepi jalan...kedai di mana nasi goreng kampung nya lebih sedap dan harga lebih murah.Ehh..meleret!

Seperti biasa, mood pagi aku menyapa pekerja2 kedai itu...Keluar je dari keta, terus buat kecoh sikit.. "Nak makann..nak makann...."Okeh.dorang gelak aje,sambil basuh pinggan kot..nasib xde org sangat masa tu.Aku pun tengok la lauk pauk yang ada..heeee.Lapar kan.

Bommmmmmm!*eh, dasyat sgt bunyik nya

Gedebukkk* eh..ringan pulak

Prengggg! *apekah?

Hmm, lantak la cmne bunyik nya x leh aku nak buat sound effect di sini..yang pasti, bunyi itu mengejutkan dan menyebabkan aku menoleh ke arah jalan...

OMG!Kelihatan di situ, seekor kucing menggelupur.Terlompat kesakitan....lompat dan berguling...bygkan macam ayam yang baru disembelih.

Aku rasa nak terus berlari ke seberang dapatkan kucing tu...nak selamatkan dia ke tepi.Aku tak sanggup ia digilis kenderaan lain.Tapi.....banyak lori pulak dari arah bertentangan..Mata aku x alih pandang dari kucing tu..dengan penuh harapan agar dia 'terlompat' ke tepi jalan, atas rumput.

Kuasa Allah,harapan aku dimakbulkan..Tetiba kucing tu melompat kesakitan lagi dan terlompat ke tepi.Atas rumput, kaki goyang-goyang (ini bukan meronggeng ye).Akhirnya, pergerakan nya terhenti....Hmmm .. :'(

Sikap aku terus berubah..kalo tadi datang ceria je.Aku terdiam kaku...terkejut dengan kejadian itu.Ini baru kucing, kalo manusia camne tah?

Pekerja kedai yg nampak aku yg terdiam, tetiba tanya pulak....

"Ko takut ke tengok?"..

Err..aku bukan takut, aku terkejut dan kesian...Aku terus bagitahu kat dia...nanti ambik dan tanamkan kucing tu.Tak sedap hati tengok mcm tu kan....

"Ehh..ehhh..bukan kucing kami,kami dah takde kucing kat sini...semua dah mati...diorang mati semua kat jalan..."

Ye laa..kan kedai tu tepi jalan..Hmm, mungkin org seberang punya kucing kot, nanti kalau tuan dia cari bagitahu lah ye..cadang ku kepada nya.Pastu aku sempat cerita..

Aku dulu pernah berhentikan kereta, sebab nak alihkan kucing yang mati atas jalan  ke tepi.Aku alihkan ke atas rumput...Pernah jugak,  kucing yg mati atas jalan aku bawa balik ke rumah semata-mata nak tanam.Walaupun bukan kucing aku dan bukan aku yang langgar! Err..org tu diam je.

Emosi di situ...tapi pernah ada kejadian pelik aku alami.Tak jauh dari simpang rumah, ada bangkai kucing putih atas jalan.Bukan kucing aku.Hidung nya berdarah...dah mati.Aku alihkan dulu ke tepi, atas rumput..dengan rasa sebak dan sayu hati aku alihkan..Aku pandu keta dan parking kat rumah.Patah balik nak ambik dan tanam kucing tu..Ehh..kucing tu dah takda.....SubhaAllah..Aku blur....aku carik kat tepi-tepi..memang betul tempat tu.memang takda.Hurmm...

Aku rasa terluka bila nampak kucing mati kat jalan ye..dan aku paling pantang melihat keganasan terhadap binatang espcly kucing.Sayangi lah kucing....harap dapat bini yang tak takut/geli ngan kucing.Ehhh!

Layan video sedih ni...


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...