The Followers

Monday, February 18, 2013

Biskut Bom Citrawarna

Assalamualaikum,
Salam 1 Malaysia ..

Monday blues ke?
Gong Xi Fa Cai!! Wahh tetiba wish CNY pada hari ke 9 ni kan..takpe lah, masih valid lagi sampai Cap Go Meh.Kalo nak imbas balik cuti umum CNY yang lepas, aku tak merasa pun cuti tu sepenuhnya disebabkan on air pada setiap hari cuti tersebut.Cukup la nyibukkan diri soping masa sale CNY tu je.Ahaks.

Nak tau tak, entri kali ni sepatutnya publish bulan puasa tahun lepas lagi.Masa kita semua sibuk nak sambut raya kita tu.Tapi faham je la takde masa sangat nak blogging, disamping sibuk nak raya jugak.Mood tu takde pun.Ni kalau nak buat untuk CNY pun dah lepas, buat untuk Gawai Dayak nanti lah kot.Haha.

Tengok dulu bebola berwarna ni..

Biskut Bom Citrawarna (Makmur)

Tadi...belek2 la tablet yang dah nak full space memory dia.Nak delete mana-mana gambar yang tak perlu, jadi ternampak la gambar biskut yang aku buat neh.Usah ditanya, memang dah tinggal kenangan lah kan.Sebelum ni ramai yang request resepi ni ke dalam blog..Siapa lagi kalau bukan rakan-rakan sekerja dan juga teman-teman keluarga yang datang bertandang ke rumah masa raya yang lepas.

1..2..3...Bomm!

Raya tahun-tahun yang lepas, aku memang tak suka buat biskut ni.Sebabnya kalau jatuh ke atas kapet, habis laaa...berkecai menghasilkan corak-corak kehidupan yang kurang mendamaikan.Ehh...

Tapi, family members aku request nak biskut ni jugak untuk raya...aku turuti jua.Alhamdulillah, takde apa yang berlaku masa raya tu...selamat la kapet dan tikar rotan kan.Cara membuat dan bahannya sebijik macam biskut makmur, sebab ia memang biskut makmur pun kot?Cuma kitorang je yang dah biasa panggil biskut bom.Hasil yang terbaik seakan-akan melted dalam mulut gituu.Bukan melted macam coklat,tapi tepungnya!Bommm.Haha...

Kepada peminat biskut bom atau biskut makmur ni boleh la cuba k..

BISKUT BOM CITRAWARNA (MAKMUR)

Bahan-bahan :
  • 500 g tepung gandum, disangai dalam kuali tanpa minyak.
  • 1 tin minyak sapi QBB saiz sederhana (x sure berat bersih..nextime aku update.yg penting Halal okeh! (klik sini jap)
  • Gula halus secukupnya, sebaiknya gula kasar yang dikisar sendiri
  • Pewarna merah dan hijau secukupnya

Caranya :
  1. Panaskan oven pada suhu 170'c
  2. Tepung gandum hendaklah disangai dalam kuali tanpa minyak.Gaul hingga masak (warna keperangan dan bau tepung naik)
  3. Cairkan minyak sapi, tuang ke dalam bekas berasingan
  4. Masukkan tepung sedikit demi sedikit dan gaul sehingga menjadi doh dan boleh dibentuk.Berhati-hati kerana doh panas disebabkan minyak sapi tadi.
  5. Bahagikan doh dan warnakan.Bentuk kan bulat-bulat saiz syiling 20sen.
  6. Susun dalam dulang yg ditabur tepung/alas dengan 'baking paper'.
  7. Masukkan dalam oven, bakar hingga masak (20-25 Minit)
  8. Biarkan sejuk, kemudian golekkan di atas gula halus tadi dan sedia untuk dinikmati.Simpan satu persatu ke dalam cawan kertas untuk lebih kemas.
Selamat mencuba :)




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...