The Followers

Friday, September 30, 2011

Tumis Labu Kuning

Selamat malam semua ...

Buat apa tu?
Ada yang dah tidor agak nya yer...dah kenyang la nampak gayanya...
Malam ni lambat sikit nak bersiaran.Rasa sakit2 pulak kepala ni..penat agaknya kan.hihi..

Siang tadi seronok sembang2 ngan hakak2 GMM (Geng Masak2) dalam fb aku...sambil wat keje tu jeling2 ke wall,gelak sendiri dibuat nya.

Ok,kali ni aku nak wat entry tentang gulai labu ni pulak...Oppps...nampaknya kak Izah dah terjaga balik bila cakap soal labu ni.sensitip sungguh!
Labu ni tadi dia yang baling kat aku ha..dah dapat tu terus la aku masak....wakakakak...

Kak Izah,betul la....labu ler nih...bukan nenas atau mangga taw!Ni aku masak siap2 untuk ko nih..(padahal ni menu hujung minggu lepas...ahaks.)

Tumis Labu Kuning

Lembut dan halus je rasa isinya...


Selain masak tumis gini,labu kuning boleh jugak buat bingka,pengat,kek, atau bubur labu...

Sebab malas nak naip resepi,aku copy paste je resepi akak aku lah ye....lebih kurang je pun.Hihi...


Tumis Labu Kuning
by :ryo@ryoazhar.blogspot.com
sumber : sis HaSue

Bahan2:
  • 200g labu kuning-x kisah yg tua atau muda,yg tua lg lemak ler..>Kupas dan dipotong dadu kecil
  • 1 tangkai cili merah*
  • 2 ulas bawang merah*
  • 1-2 ulas bawang putih*
  • Segenggam udang kering/ikan bilis* -juga boleh ganti udang segar dikupas kulitnya
  • 1/2 sudu makan belacan*
  • Perasa-garam,pak aji dan sedikit gula(jika perlu)-ryo tak letak gula.
  • minyak untuk menumis
Cara2:
  1. Bahan2 bertanda * ditumbuk lumat atau dikisar bersama menggunakan pengisar bahan kering
  2. Panaskan sedikit minyak(dalam 1/3 cawan),tumis bahan2 yg ditumbuk tadi sehingga naik bau
  3. Masukkan labu yg sudah dipotong dadu kecil dan dicuci bersih,gaul sebati..perlahankan sedikit api
  4. Kacau lagi jika perlu sehingga lagu kelihatan sedikit lembut dibahagian tepinya.
  5. Tambah air sehingga menenggelami labu dan tutup periuk.
  6. Setelah labu empuk(jika belum,tambahkan lagi air),perasakan dengan garam,serbuk perasa. Jika labu tidak manis langsung,letakkan secubit gula.
  7. Padamkan api setelah semuanya serasi dan labu benar2 lembut.

Selamat mencuba!

4 comments:

izahdaut said...

Hahahaha.. Stress hakak!!!
Sabooo jela aku. Weh, akk pernah gak buat gini. Mmg sedap pulak labu yg lemak kan. Dah dah.. Nk tido balik ni.

Mas said...

he3...izah dan labu memang tak dapat dipisahkan...
ryo..sedapp tu masak tumis labu..
mak akak selalu buat tau..
sabo jerk nengok tumis labu kau tu...

Ryo Azhar Rahza said...

@izahdaut
Huiyoo..kuat nyer penangan labu ni..dalam mamai2 pun sempat jugak ko ye...nak tengok labu punya pasal...cecepat petik buah labu pepagi nih.kang Kak Nor amek buat panna cotta lak.hahahaha

Jgn marah ye kak Nor

Ryo Azhar Rahza said...

@Mas
Kak Mas..amboi..awal ye mentenet....labu ni sedap sebab isinya ni lembut n halus je..x bersagut...cukup2 matang ler nih.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...