The Followers

Thursday, September 15, 2011

Pertandingan Masakan Rimba

Salam semua,
maaf lambat sikit nak update untuk hari ni kan..erm,sticky post raya pun dah turun ke bawah nampaknya..

Hari ni nak story pasal masak,tapi bukan dari dapur aku la...tapi dari dapur buatan kreatif bebudak sekolah ni sempena karnival kokurikulum yang berakhir hari ni.
Kali ini jadi ketua hakim pertandingan memasak pulak.Hadoyai..harap tak saket perut la malam ni yer..

Okeylah,yang bertanding ni bebudak sekolah yer.Setiap unit beruniforam hantar 6 wakil untuk memasak.Geng lain siapkan meja hidangan dengan teknik-teknik ikatan.Nak bertanding kena la ada syarat,dan sememangnya syarat tu untuk dilanggar.Betul tak..

Syarat/tema utama pertandingan ni adalah memasak Masakan Rimba....nampat word R.I.M.B.A tu pun dah seram sejuk korang ye..AuuUUuuuUmmmmm....tetiba rimau mengaum...Jangan risau,kita bukan nak masak rimau ye.Kononnya memasak makanan yang boleh didapati di dalam hutan la..peralatan masak pulak,diberi kelonggaran guna periuk,sudip dan api.Hahhh??Kalo xde api camne nak masak kan.Okeh,yang tu aku saje letak sbb nak panjang kan sikit entri ni.hikhik.Cuma,peranggu meja amat dititik beratkan..X boleh guna peralatan besi/plastik.

Ni gambar masa memasak je.Hidangan pulak x sempat nak snap sebab sibuk merasa..Kwang3.



Teknik Pansoh @ Masak dalam buluh

Ikan rebus kunyit,pergghhh!

Peserta-peserta memang berbakat jugak la dengan cara penyediaan makanan diorang ni.Sepanjang pertandingan tu,hakim pun kena pantau la diorang.Apa yang tak best nya,berasappp habis!Baju aku pun bau asap,rugi je pakai perfume pagi tadi.Haha..

Kat bawah ni antara kesilapan yang dapat dikenalpasti...sudah diingatkan berkali2,tetap nak guna....Tak nak markah ler tuh!

Kat hutan ada 'aluminium foil??'
(ni mesti amik dari dapur
Kak Nor ni)


Minyak masak x boleh guna banyak!

Sebelum habis masa,kita keluarkan bahan untuk 'Masakan Rahsia'..yang ni masakan spontan dan mereka baru dapat bahan,Ubi Kentang.Haaa..nak buat apa dengan ubi kentang ni???lu pikir sendiri la..Kalau buat chicken meat pie, dah jadi tak rimba pulak kan...

Kat bawah ni salah satu kreativiti Kadet Remaja Sekolah,ubi kentang di 'gumpal' dengan tanah liat dan kemudian ditimbun dengan kayu api yang panas.

Kentang dengan tanah liat,dibakar.Kreatif!

Maaf,takde resepi disertakan.hahaha...

:)

2 comments:

nurshaf said...

dulu kem krs pon ade msk cenggini, siap ade roti bakar yang kene buat sendiri dr tepung hahahha,, pastu ade nasi dalam buluh, telur dalam kentang etc

RYOVZHVR said...

@fiq.
haa..ni kira standard recipe dak KRS lah ye..hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...