The Followers

Thursday, September 22, 2011

Kari Ikan Tongkol

Selamat tengahari!!

Hari ni mesti ramai yang senyum2 je kan...yelah,ada yang dah dapat gaji...alhamdulillah rasa segar kembali hidup ni...Tapi tak lama,zup zap zup zap bayar hutang dan utiliti....perasaan hepi tu tak kekal lama.Macam semalam jugak jadiknya...yelah,kat dunia ni mana ada percuma...hidup ni kan cuma pinjaman,sampai ke akhirat nanti pulak kita tetap bawak hutang.....hutang2 amalan kita yang akan diperhitungkan.Chewahh....

Dah dah..ala2 ostat lak bila aku cakap baik2 gitu kan.....doa2kan lah ye.hihi..
Hari ni nak tayang menu berat sikit..Masakan ikan tongkol.Kalau nak glemer sket,ikan tuna laaa kan,pasal ikan tongkol ni kerabat ikan tuna jugak.

Kari Ikan Tongkol

Al kisahnya masak ikan tongkol ni berlaku hujung minggu la...sebab teringin nak carik ikan fresh..jenjalan la kejap kat pasar ikan.Nampak orang ramai duk kerumun ...aku pegi la jugak sebok kan diri kat situ...Lorrr,kerumun ikan kecik2 tu rupanya....Ikan kecik2 tu kalau buat ikan masin,memang sedap......takpe..jenjalan lagi nampak la kelompok ikan tongkol,(mungkin ikan2 tu baru lepas balik beraya kot)...lalu aku pun menyapa si tokey ikan,berapa harganya??Dapat la 2 ekor 9 hengget!ikan tu tak la besar sangat...cukup la makan untuk keluarga kan...Singgah kedai jap beli kari ikan,tauhu kering tu pulak memang dah ada kat rumah..hihi.

Ikan tongkol ni aku suka kalau rebus serai,masak kari atau goreng je..selain itu boleh juga dibakar/panggang..kalau suka,boleh jugak masak steam.hihi.

Oklah,nak share jugak ke resepi masak ikan tongkol ni?yerla..aku kalau masak2 ni lebih suka yang simple dan tak banyak bahan sangat.Kekadang tu letak banyak bahan tapi rasa bahan-bahan tu tak terbit2 jugak disebabkan perasa bahan2 utama.(pendek kata,bahan2 lebih yang dimasukkan tu takde peranan la..)

Jom tangkap ikan,dan masak...


Kari Ikan Tongkol
shared by :ryo@ryoazhar.blogspot.com

Bahan-bahannya:
  • 2 ekor ikan tongkol,dibersihkan/dipotong
  • 100 g serbuk kari ikan,dibancuh dengan sedikit air
  • 2 ulas bawang merah,dikisar*
  • 3 ulas bawang putih,dikisar*
  • 2 tangkai cili merah,dikisar*
  • 1 inci halia,dikisar*
  • 2 keping asam/air asam jawa
  • Garam dan serbuk perasa secukupnya
  • 200 g tauhu kering,direndam
  • sedikit air
Caranya:
  1. Tumis bahan bertanda hingga terbit bau
  2. Masukkan serbuk kari ikan yang telah dibancuh menjadi pes tadi,kacau sebati
  3. Masukkan pula ikan,asam keping,tauhu kering
  4. Tambah sedikit air,garam dan serbuk perasa
  5. Biarkan mendidih dan biar 10 minit atau hingga masak.

*Jangan terlalu lama memasak ikan kerana tekstur nya akan hancur dan rasa nya juga akan hilang

:)
Selamat mencuba!

6 comments:

eqbalzack said...

abg eq gaji bulan lepas pun x abes lagi..hehehe

Cheq Ana said...

ikan ni jd lauk je utk nasi dagang biasanya..sedap..

Sue @ Nenie said...

Salam...Kari ikan tongkol...tak pernah makan tapi bila nampak sini teringin nak mencuba...pasti best...

Ryo Azhar Rahza said...

@eqbalzack
abg eq,kalo tak habis lagi lebih elok dikongsi...lalalala

Ryo Azhar Rahza said...

@Cheq Ana
lom penah aku wat nasi dagang.hehe

Ryo Azhar Rahza said...

@Sue @ Nenie
salam kembali...apa lg..cecepat try test coba masak ye.hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...