The Followers

Thursday, August 11, 2011

Ikan Terubuk Bakar!!!

Salam....

Hah!posa tak??posa tak???Berani tak layan entri ni??tahan-tahankan la iman yer...
Bertemu lagi kita pada entri bersempena 11 Ogos,11 Ramadhan tahun 2011/1432H ni yer...hehe.

Kali ni nak kongsi juadah berbuka petang semalam...yelah,kebetulan ada je yang rajin bertanya apa juadah berbuka kan...tak salah juga aku berkongsi....Kalau siang-siang gini,harap2 tahan la sikit iman didada tu ye...semalam,menu utama aku Ikan Terubuk bakar...memang tiptop bagi penggemar ikan macam aku ni ha...

Dah lama intai2 ikan terubuk segar camni...dah sebulan balik duk tanya2 kat Kak Jura,(opismate)pasal ikan terubuk ni ha...kebetulan dia duk kat area yang membekalkan ikan-ikan segar,selain tu jugak familynya kadang-kadang gi ke laut untuk tangkap ikan..masa gi rumah sis HaSue ari tu aku dah merasa ikan terubuk segar ni masak kukus...mmg tiptop jugak(Izahdaut,ko jeles tak??)..tapi..aku nak lagi dan lagii....hahahaha

Syukur laaa,rezeki bulan ramadhan...semalam Kak Jura bagitau kat aku family dia dapat ikan terubuk...RM35 sekilo katanya...Ahhh..ape lagi,aku kalo dah nak...aku nak jugak!Ambik 3 ekor.nak yang besar2 tawwwwwww.....
Jeng3....dapat la 3 ekor seperti yang diidamkan..kira punya kira,1 kg lebeyy....RM63.Pastu dapat diskaun lagiii.....Fuhhh...Terima kasih banyak ye Kak Jura!!

Taraaaa!!!

Ikan Terubuk Bakar

1,2,3 ekor!

Semalam aku masak yang nombor 2 tu la...memang nak masak atas 'grilled pan' ala sempoi gitu je..takmo rempah2...(teringat masakan 'bekas bakal mertua' masa duk study dulu..opss)

Bakar hingga masak...

Masak gini je...baringkan atas grilled pan yang dioles sedikit minyak haa...


Tomatoes...
Bila ikan dah masak,angkat dan letak kat piring,kemudian tu goreng sikit tomato (kalau suka la..)..kejap je tau...hehe

Siap dahh...

Terubuk Bakar & Air Asam..Pergghhh!

Memang kecur liur la nengok kan...apakata korang try test pulak...ni makan dengan nasi panas-panas memang syokkk ni.Cicah pulak dengan air asam camni...fuhhh!
Sebelum masak ikan ni,jangan lupa tarik!supaya tulangnya tak selerak sangat...

Meh ushar bahan2 simple ni..


Ikan Terubuk Bakar (cicah Air Asam)
by:Ryo@ryoazhar.blogspot.com

Bahan:
  • 1 ekor Ikan Terubuk
  • Sedikit minyak untuk membakar
Caranya :
  1. Bersihkan ikan ,tak perlu buang sisiknya.(Nak potong dua pun boleh)
  2. Panaskan 'grilled pan', letakkan sedikit minyak. (Kalau takda 'grilled pan',boleh guna kuali.)
  3. Letakkan ikan, kemudian tutup dengan tudung kuali,biarkan seketika.
  4. Pastikan grilled pan tak kering...basahi dgn sedikit minyak lagi.
  5. Terbalikkan ikan tu...kemudian biar hingga masak.. (Masa untuk ikan ni masak dalam 20-25 minit je...bergantung pada saiz ikan kottt..)
  6. Kalau suka,potongkan buah tomato(optional) dan goreng kejap kat atas 'grilled pan' tu tadi.
  7. Dah masak,siap ler tuhh.
*Kenapa x pakai garam??Sebab ikan ni jenis ikan laut....lebih enak tanpa garam..

Nak buat air asam pulak??

Bahan:
  • 10 tangkai cili padi*
  • 2 ulas bawang merah*
  • 2 ulas bawang putih*
  • 1oo ml kicap masin/manis
  • Limau kasturi/limau nipis

Caranya:
  1. Potong kecil bahan yang bertanda
  2. Campurkan ke dalam kicap
  3. Perahkan jus limau.
  4. Siap untuk dihidangkan
*Kenapa xde bahan perasa??Sebab kicap tu dah ada rasa..hehe


Selamat mencuba!!!!Selamat menjamu mata....

6 comments:

HaSue said...

weehh...aku balik esok...untuk berbuka lusa,ko masak laa yg no 3 tu yer..hihi...aku terliurrr ni taw takkk!! aku nak bako gak..tp x jumpa2 lg daaa..

eh ujan laa kat sini..sana ujan x?

RYOVZHVR said...

haha..ye ke ko balik esok ni...okeh okeh...nanti aku set number 3 tu untuk lusa..

kat sini tak ujan la...tp redup je...ko saje nak jeleskan aku kan..hahahahahahaha

Mas said...

perrhhh..terebuk bakar ryo..
sedappnya.....

EmbunRosaliza said...

Assaalma ryo....mahalnya ikan terubuk tu, agaknya mungkin ikan segar sesangat kut, hari tu akk ada bakar gak ikan terubuk tapi cicah air asam, belum n3 lagi heheh...mesti sedap ikan ni, lagi pula baru naik dari laut, terasa masin air tu lagi heheh

RYOVZHVR said...

@Mas
memang sedap mas...cam x cukup je meratah ari tu.haha

RYOVZHVR said...

@Kak Rosaliza
haha..ye la akak..memang fresh lagi ha..terubuk fresh ni kalau bakar kosong gitu je memang sedap...sebab tu ryo x mau letak rempah2..terasa kesegarannya...mmmm.....nak lagi2...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...